Egy új keretrendszer megismerése – CodeIgniter – kezdetek

Egyetemi éveim alatt a Zend Frameworkkel kezdtem dolgozni, még laikusként, amikor láttam milyen nagy és mennyi minden van benne, nagyon megtetszett. Így utólag megvallva, rohadt bonyolult, hatalmas  küzdelem volt belőle bármit is kihozni. Amikor elkezdtem az ismerkedést vele, egy egyszerű tutorial sem volt összeállítva belőle. Azt se tudtam eszik-e vagy isszák, a dokumentációs része hatalmas, átláthatatlan volt és folyamatosan jöttek ki az új verziók. Azért idővel elboldogultam vele 🙂

Amit így utólag tanulságnak le kell szűrni, a legnagyobb és legelterjedtebb nem minden esetben a legjobb. Éppen ezért kezdő PHP fejlesztőknek vagy keretrendszer használóknak a Zend Framework-ot én nem ajánlom. Kisebb weboldalak létrehozásához is felesleges, de a Spanyol viaszt sem kell újra feltalálni.

Az elmúlt időszakban egy két olyan projekt talált meg, ahol egyedi gyors általában kis, közepes méretű webalkalmazások weboldalak elkészítése  a cél. Erre a Zend Framework felesleges… DE nem akartam az alapoktól indulni… Egy BME-s jegyzetben olvastam, hogy a CI-t tartják az egyik legjobb PHP-s keretrendszernek, mert kicsi, egyszerű, és szinte a leggyorsabb bár utóbbi a fejlesztőtől nagyban függ. Ekkor határoztam el hogy a Zend mellett egy nagyon elterjedt, könnyen fejleszthető keretrendszerre alapozom  a következő weboldalaimat, ez pedig a CI-lesz.

Első dolgom volt ellátogatni a CodeIgniter hivatalos weboldalára, örömmel tapasztaltam, hogy ennek a keretrendszernek létezik magyar oldala is.  Persze nem nagy de a semminél jobb. A CI-nek nem rég jelent meg egy új 2.1.2 es változata, én már ezzel dolgozom, majd kiderül jól döntöttem-e. A kapott anyagot wamp szerverem www könyvtárának egyik alkönyvtárába kicsomagoltam, az Apache szerveren definiáltam egy virtuális hostot, ez a http://ci.tld lett. 

Ha Windows alatt dolgozunk ne felejtsük a c:\windows\system32\drivers\etc\hosts fájlban, beállítani hogy a http://ci.tld domain-t localhoston keresse. Azaz adjuk hozzá a következő sort, egy szövegszerkesztőben amit épp rendszergazdaként futtatunk 🙂 :

127.0.0.1 http://ci.tld

Apache szerverünk httpd.confjában pedig az alábbi parancsokkal tudunk egy virtuális hostot létrehozni:

<VirtualHost ci.tld>
ServerName ci.tld
DocumentRoot d:/wamp/www/ci/public_html/
<Directory “d:/wamp/www/ci/public_html/”>
Order allow,deny
Allow from all
AllowOverride all
</Directory>
</VirtualHost>

Ha ez megvan böngészőnkben a http://ci.tld-t meghívva a CodeIgniter keretrendszer welcome oldala fogad minket. A keretrendszert viszonylag hamar sikerült beállítani, ez mindössze 30 percembe került, nyilván ebben benne van már a korábbi Zend-es tapasztalat is.

Vélemény, hozzászólás?

